2011-12-22

Kosttillskott och profiten

Genom ett fritt och oberoende sökande efter sanning och att dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter hoppas jag kunna bidra till en bättre miljö och kroppslig hälsa då kroppen är själens tempel. I en sund kropp mår även själen bra.

I förra inlägget tog jag upp naturmedelstillverkningen av profitintresserade företag. Idag har turen kommit till kosttillskott, (vitaminer, mineraler, spårämnen, antioxidanter) där branschen omsätter miljarder varje år. Om vi satsade på fullvärdiga, ekologiska produkter som innehåller minst sju gånger fler näringsämnen än konstgödslade skulle vi spara stora summor, spara på miljön och få en bättre hälsa. Alla kosttillskott finns nämligen i en naturlig sammansättning i dessa växter.

Låt oss ta B-vitaminfamiljen som består av ca. 13 olika vitaminer. (Det kan finnas fler men alla är inte utforskade ännu). Alla dessa vitaminer finns i råriset och hela sädeskorn. B-vitaminfamiljen är nervsystemets och matsmältningens vitaminer i första hand. Som tillskott är den bästa produkten ren öljäst.

Stora öppna ytor för egenvård

foto:flickr.com, apoteket hjärtat

Utbudet av kosttillskott är stort och prisskillnaderna är stora, men de flesta är syntetiska och de kan därför inte bygga upp någon hälsa utan på sin höjd rensa kärlen. Den amerikanske läkaren, veterinären och agronomen dr. Joel Wallach besökte en gång ett reningsverk där han träffade en arbetare som krattade ihop små högar. På frågan vad han gjorde svarade arbetaren att han krattade ihop vitamin- och mineralpiller. Dr. Wallach frågade honom hur han visste det och fick till svar att det stod på dem. Kroppen smälte inte ens tabletterna utan de gick rakt ut. Det kan vara samma sak med dagens kosttillskott. Även naturidentiska kosttillskott är syntetiska fast tillverkarna vill få oss att tro något annat.

När jag för många år sedan åt järntabletter fick jag av min läkare veta att en syntetisk järntablett motsvarade nio naturliga sådana och jag åt endast två varje dag för att hålla järnnivån stabilt. Det som dr Wallach kom fram till när han obducerade 445 olika djurarter och 3500 människor var att varje djur och människa som dog av så kallade ”naturliga orsaker” dog av näringsbrist. Hit hör också sjukdomar som ADHD, autism och liknande. Men läkemedelsindustrin vill inte ha helt friska människor utan vi skall vara lagom sjuka så att vi fortfarande orka jobba enligt framlidne professor Olov Lindahl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar