2012-10-01

Att söka efter en saknad pusselbit

Jag är en sökare, en informationsjägare, en nyfiken människa. Jag måste bara förstå saker och ting. Vet inte varför – det är som en drivkraft som säger att jag ska söka: efter ny teknik, efter nya möjligheter, nya upplevelser, en ny tro, en ny andlig världsordning.

Jag tyckte skolan var spännande. Som liten var jag alltid bland de som gjorde hemläxan på skolan, så det var klart till nästa dag. Försökte hela tiden ligga i framkant. Vet inte varför – men vi tävlade i alla fall. Jag fick väl bra betyg, inte i topp, men väl godkänt. Det intressanta var att jag inte fick topp betyg i norska, engelska och matematik. Själv om jag strävade. Men – jag har aldrig tagit det så tungt. I historia, religion, samhällskunskap, geografi fick jag mycket goda betyg.

Tidigt 80-tal, med kalla kriget hängande över axlarna, och en nyfikenhet på många områden: politik, samhällskunskap, filosofi och religion. Då kom frågan om meningen med livet.

Jag minns kristendomstimmarna som ung tonåring. Min mamma hade ju läst alla folkäventyr och sagor från alla möjliga länder. Och på nyheterna var det program, intervjuer och inslag om situationen i Mellanöstern och Iran. Vi hade inte mycket information om andra religioner på den tiden. Det var bara lite information om judendomen och islam. Så jag gick till skolbiblioteket och pluggade de andra religionerna utanför kristendomsundervisningen.

Frågan var: har kristendomen monopol på Gud? Vad med alla de andra religionerna? Kommer inte alla religioner från samma källa?

Det var många år innan jag var medveten om bahá’í-tron. 1979 – islamska revolutionen i Iran. Jag var intresserad i varför. Varför? Jag läste alla artiklar jag kunde komma över om situationen – det var en drivkraft som fick mig att vända mig dit.

Är du en sökare – vad letar du efter? Meningen med livet? Vilka svar behöver du?

Läs fortsättningen på Ny Vision!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar