2012-10-24

En ny religion för hela mänskligheten?

På slutet av 80-talet (1988-1990) studerade jag på en högskola i Trondheim. En trevlig tid, men samtidigt utmanande, med spännande ämnen inom elektronik, grundkurser i samhällskunskap, kvantfysik och matematik. På dagarna var det studiegrupper och självstudier och på eftermiddagar föreläsningar – måndag till fredag.

Så – mars 1989. En ny tid börjar i mitt liv. Intressant nog var det på stadsbiblioteket i Trondheim jag upptäckte bahá’í-tron. Här hade alla religiösa samfund ett samarbetsråd för att främja dialog och vänskap mellan olika religioner. Det var nytt – och i storstaden så jag ju folk från främmande religioner – men inga jag kände personligt, eller ens våga fråga om deras tro.

Sent en eftermiddag fick jag nyss om den mångreligiösa utställningen. Det var i princip bokbord, samtal och föreläsningar. Jag kunde gå från det ena till det andra bokbordet och hämta broschyrer om hinduism, humanism, islam, buddhism, antroposofism, katolicism, judendom och bahá’í.

Då jag hittade bahá’í-tron bland alla religiösa grupper gick det upp ett ljus. Jag såg en fin affisch där alla religioner strålade ut från samma centrum. Alla religioner kommer från samma källa, sade bahá’íerna. Det var något jag kunde acceptera med en gång. Och det finns en fortsättning då, undrade jag. Ja, inte bara att de kommer ifrån samma källa, men en ny budbärare för vår tid, Bahá’u’lláh, har ett budskap, ett budskap som ska gälla i minst 1 000 år, och inleda en religiös cykel som ska vara i 500 000 år. Det var nytt, och fantastiskt!

Allt vad jag kunde drömma om var inom räckvidd – och svar på alla mina komplexa frågor fick jag. De två-tre bahá’íerna som deltog och bemannade sitt bokbord var nog glada för att biblioteket stängde klockan sju på kvällen. Då hade de fått en timmes lång utfrågning om komplexa religiösa och andliga funderingar. Jag fick med mig ett par böcker och jag och mina nya vänner var sist ut dörren.

En ny religiös cykel på 500 000 år – vad i all världen är det för något?

Följ fortsättningen på nyvision.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar