2011-10-02

Tiden


Tiden – så omtalad med bekymrade miner. Jag har inte tid. Jag önskar jag hade mer tid. När jag får tid, om jag hinner....
Men tiden, den är jämlik. Är det någon som har mer än 24 timmar på dygnet? Eller mindre? Skulle inte tro det. Där har vi alla lika, från miljardären till tiggaren. Visserligen är tillvaron betydligt bättre för den som har pengar, än för den som inte har. Men tiden har vi lika.
Vad gör vi med vår tid? Jobbar, tar hand om barnen, reser, äter, sover..... Det finns så mycket mer att fylla dagarna med, även om vi tycker att vi inte har tid till annat än det nödvändiga. Glädjeämnen att vara tacksam över. Solstrålen som lyser in, barnen som skrattar, blomman som börjar slå ut, ett vackert hus som vi går förbi... Tar vi oss tid till att se det vackra i vardagen? Känna glädje och tacksamhet?
Det tar faktiskt inte någon extra tid, glädjen finns i vardagen. Det gäller bara att se, verkligen se vad vi har omkring oss. Inte vara i tankar om morgondagen, eller gräma oss över det som gick snett igår. Utan bara vara här och nu och se tillvaron som den är. Mindfulness kallas det och det skrivs böcker om det och anordnas dyra kurser. Fast det är så lätt egentligen. Vara närvarande. Varför krångla till tillvaron? När man kan bara vara. Försök, träna på det, någon minut i taget och sen allt mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar