2013-01-10

Viktiga näringsämnen kroppen saknar, orsak till sjukdomar. I

Lite allmänt
”Den mänskliga kroppen består av samma ämnen som finns i växterna i en mycket fin balans och när denna balans rubbas uppstår sjukdom.” ’Abdu´l-Bahá ogranskad översättning.

Dessa ord sades redan på artonhundratalet och ny visar den moderna forskningen vilka konsekvenser brister i kosten har för vår hälsa. Likaså om vi äter för mycket av en produkt och för lite av en annan får vi brister. Vår kropp är som en bank, fullvärdig och balanserad kost går in på vårt pluskonto och undermålig och obalanserad kost går in på minus. När pluskontot är förbrukad och vi hamnar på minus uppstår sjukdom.

Av det jag beskriver i mina inlägg har jag många egna  erfarenheter, bland annat att jag kunde sluta med psykofarmaka mot trötthet när jag började äta öljäst och att jag blev av med min svåra astma efter kostomläggningen till laktovegetarisk kost (lakto betyder mjölk) efter att ha läst ’Abu’l-Bahás ord om hälsa. Det var då jag började leta efter svaren på kostsidan.

Detta material bygger på ekologiskt odlade och vildväxande växter, inte endast för deras rika näringsinnehålls skull utan även för de sekundära ämnen som endast finns i dessa och inte alls eller i försumbara mängder i konstgödsel odlade sådana.

Kävlinge Ekomässa 2011
Foto: flickr.Kävlinge Kommun 
 Näringsämnena består av fett, protein, kolhydrater, vitaminer, mineraler och spårämnen. Antioxidanter räknas till de sekundära ämnena i växterna. Av dessa, de så kallade fytokemikalier, är dessutom två väldigt viktiga kända, nämligen de s.k. levande makromolekylerna och Pro-Xeronin.

Levande makromolekyler har förmågan att reparera skadade celler. Därför använder den biologisk medicinska vetenskapen växterna som komplement till skolmedicinsk behandling för att behandla sjukdomar med framgång. Av egen erfarenhet vet jag att patienter, som inte längre fick någon hjälp från sjukvården kunde alltid få någon hjälp av den biologiska medicinen.

Pro-Xeronin är förstadiet till Xeronin, en hälsosam alkaloid jag beskrev tidigare, som också är viktig för vår hälsa. I brist på denna hälsosamma alkaloid får kroppen nöja sig med det näst bästa, nämligen den skadliga varianten som finns i alla droger som kaffe, te, tobak, alkohol m.m. och som är beroendeframkallande. När Xeronin kommer först till cellen skyddar det cellen för giftiga angrepp.

Alla näringsämnen är beroende av varandra och står i ett visst förhållande till varandra. Finns för mycket av en vitamin eller mineral kan ett annat inte tas upp.  Utrymmet räcker inte till för att gå in i detalj på varje ämne därför beskriver jag endast de viktigaste indikationerna i de följande inläggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar