2012-10-23

Att vara en sökare efter andligt ljus

Som ni förstår på mitt tidigare blogginlägg på nyvision.nu så har jag varit – och är fortfarande en sökare. Etter andlighet och mening i livet. Jag hoppas det är flera som mig – som söker efter glädjen, livets andliga sidor och en universell religion.

På slutet av 80-talet i Norge fortsatte jag mitt andliga sökande, utan direkt lycka. Alla böcker och religionstimmarna gav mig bästa betyg på skolan i ämnet religion, men det svarade inte på frågan om förnyelse av religion – en religion som skulle vara för alla, där kristendomen inte hade monopol.

Det var ju inte många (eller ens någon) invandrare från muslimsk bakgrund att prata med. Inga sikher eller anhängare av hinduismen eller andra religioner (bahá’í hade jag inte hört om). Så all information om religion, religiositet och andlighet kom från ett västerländskt tankesystem.

Jag läste böcker om andlighet, och var nyfiken på hur droger kunde öppna dörrarna till nye sinnelag. Själv har jag aldrig använt alkohol, droger eller rökte. Men teoretisk så fanns det flera förklaringsmodeller och artiklar om ämnet. Det var mestadels material för att förhindra unga att använda droger. Intressant att studera, men inte använda.

Det löste heller inte frågan – förstod att droger kunde öppna upp, men att det var så farligt att använda. Och jag var inte på sökandet efter en personlig andlighet, men en andlighet som skulle fungera för hela planeten.

Vart i all världen skulle jag hitta en sådan religion, en sådan andlighet som skulle bidra till fred i världen – som skulle skapa balans och inspirera till helt nya tankesystem?

Inte visste jag det, och inga kunde leda mig på vägen – men jag fortsatte min jakt etter det andliga ljuset.

Det måste finnas ett svar – jag trodde inte Gud kunde överge världen. Alla religioner verkade ha stoppat upp i sin utveckling insåg jag. Men mänskligheten utvecklas – skulle då inte religionen utvecklas? Förnyas?

Jag fortsätter artikeln – följ med på Ny Vision.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar